Bumbálka (z Makova)

Horské sedlo Bumbálka je hraničným priechodom medzi Slovenskou a Českou republikou na Kysuciach. Začiatok stúpania je v obci Makov.

vzdialenosť (km)prevýšenie (m)priemerné stúpanie (%)prevažujúci sklonvýška (m.n.m.)indexkategória
7,72853,7%2% - 1538m89425,653
5% - 1478m
1% - 1381m
3% - 1058m
6% - 819m

Cesta sa začína dvíhať v obci Makov veľmi mierne, na úrovni 1-2%. Až tesne pred bývalou colnicou sa sklon zvýši na cca 3-4%. Tu začína hlavný segment, kopec sa prejaví akonáhle uvidíte tabuľku koniec obce Makov. Cesta sa začne stáčať ostrou ľavotočivou zákrutou a tu prichádza hlavná časť stúpania. Nejde však o nič extra náročné, najprudšie pasáže majú okolo 6-7%. Celý kopec sa nesie vo veľmi miernom sklone okolo 4%. Bumbálka je teda pomerne jednoduché stúpanie, oproti ostatným kopcom v okolí, ako napríklad Melocík (z Makova alebo od Bytče, prípadne Kasárne (od Makova alebo zo Štiavnika). Je ale veľmi pekné, za serpentínami sa otvára väčšinou voľný priestor a kde-tu sa naskytne možnosť výhľadu po okolitej prírode. Približne 700m za odbočkou na Velké Karlovice (kde my pokračujeme hlavnou cestou ďalej) sa cesta dorovnáva a pôjdete tu prakticky po rovine. Tesne pred hranicou sa sklon ešte na pár stoviek metrov zdvihne, na úroveň 4-5%. Stúpanie sa končí až za hranicou, na českej strane, takže ak si chcete zapísať výsledok na STRAVE, pokračujte až za hranicu. Kopec máte zdolaný až po pravotočivej zákrute, keď začnete klesať.

Túto cestu odporúčam zaradiť do trás cez víkendy, v priebehu týždňa je tu zvyčajne veľký medzinárodný tranzit. Môžete si tadiaľto naplánovať veľmi pekný okruh cez Bílú, v tom prípade je potrebné po krátkom zjazde na križovatke odbočiť doprava. Prídete do lyžiarskeho strediska Bílá, kde sa dá občerstviť a odtiaľ pokračujete miernym stúpaním cez Ostravice a ďalším prudším stúpaním až na hraničný priechod nad obcou Klokočov smer späť na Slovensko. Najmä ten český úsek trasy je nádherný, vedie nedotknutým lesom. Pre mňa osobne je to jedna z najkrajších lokalít v tomto regióne.

Autor: Richard Uhrina

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Strava segment: https://www.strava.com/segments/1755461

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.