Ako sa zlepšiť? Túto otázku som si položil krátko po tom, čo som vyšlapal na kopec za domom za 28 minút. Oproti maximu z minulého mesiaca som sa zlepšil o 15 sekúnd! Keď som sa dostal z infarktového stavu, hneď som mal na mysli tú otázku: "Môžem sa zlepšiť ešte viac?" Predstava skresania času o ďalších 15 sekúnd mi pripadala šialená. To by mi už fakt išlo o zdravie...

Mnohí cyklisti prepadnú túžbe zlepšovať sa. Byť zdravší, mať lepšiu kondíciu. Zvládnuť čoraz dlhšie trasy a väčšie kopce. Pocit z posúvania vlastných hraníc je motivujúci, možno až návykový. Veľká časť z nich sa pustí bezhlavo do naháňania kilometrov. V štýle čím viac a rýchlejšie, tým lepšie. 

board-953161_1280

Takýto prístup funguje rok, maximálne dva. Podľa toho z akej slabej kondície začínaš. O nejaký čas zistíš, že medzi tvojim nasadením a zlepšovaním sa nie je priama úmera. Preto začneš hľadať informácie čo s tým. Otvoríš dvere do sveta tréningov, intervalov, zásad zdravého stravovania, tepových frekvencií, wattov a techník jazdy. Internet ti ponúkne na výber desiatky špecializovaných kníh, stovky odborných článkov, kontakty na kondičných trénerov a výživových poradcov. Existuje nespočetne veľa odporúčaní a tipov ako sa zlepšiť, čo robiť inak. Faktom je, že tieto rady neplatia univerzálne a každý z nás si musí nájsť to, čo preňho funguje. Každý organizmus je jedinečný. Na týchto stránkach preto dávam dokopy aspoň základné fakty a odporúčania, ktoré sú univerzálne. 

cyklo-trening-01

Cyklistika je totiž vo svojej podstate veľmi jednoduchá. Je to fyzika a biológia v praxi - ako sa vďaka energii vytvorenej vaším telom vysporiadate s odporom gravitácie, vzduchu a cesty. Keď si človek uvedomí jednotlivé premenné, keď pochopí ako telo vyrába a využíva energiu a ako sa organizmus prispôsobuje záťaži, potom môže oveľa efektívnejšie zlepšovať svoje schopnosti na bicykli.

fitness-713658_960_720

Z množstva špecializovanej literatúry na túto tému odporúčam napr. publikácie Tréninková bible pro cyklisty (Joe Friel ) alebo Trénink podle srdeční frekvence (Roy Benson a Declan Connolly). Aby ste dokázali informácie o tréningu správne využiť, najprv je potrebné pochopiť základ. A tu oceňujem sériu článkov, ktoré publikoval na svojej stránke český športový lekár MUDr. Ondřej Vojtěchovský. Často komplikované fakty a vzťahy dokázal podať veľmi jednoducho a aj zaujímavo. Ak začínate so systematickým tréningom, odporúčam nájsť si čas na jeho texty. Prajem príjemné čítanie...

 

P.S. Aktuálne mám na tom kopci za domom čas rovných 20 minút, takže životospráva a tréning naozaj fungujú 😉

P.S.S. Keď už vieš ako pracuje ľudské telo a ako naň vplýva fyzická záťaž, na tejto stránke nájdeš príklady tréningov, ktoré zlepšia tvoju jazdu a výdrž v kopcoch.  

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.