Javorinka (od Košece)

Vrch Javorinka sa nachádza v Strážovských vrchoch. Vedú sem celkovo až tri cesty - od Valaskej Belej, od Čičmian a od obce Košeca, ktorú si priblížime v tomto texte.

vzdialenosť (km)prevýšenie (m)priemerné stúpanie (%)prevažujúci sklonvýška (m.n.m.)indexkategória
103903,9%4% - 2230m82033,013
5% - 1770m
3% - 1690m
2% - 829m
1% - 752m

Toto stúpanie sa začína prakticky už v obci Košeca pri Ilave. Spočiatku je však zanedbateľné, úvodných 10 kilometrov dosahuje priemerný sklon 1,3%. Náš "oficiálny" kopec sa začína až za obcou Košecké Podhradie. Terén tu už prevažne dosahuje úroveň 4-5%. Pred obcou Zliechov sa niekoľkokrát citeľnejšie zdvihne a za ňou prichádza najťažší úsek, kde sklon dosahuje úroveň okolo 8 - 10%. Dovtedy, aj keď sa sklon cesty trošku zostrí, sú to len krátke úseky, po ktorých opäť prichádza rovnejšia pasáž.

Za Zliechovom odbočíte na križovatke vľavo, smer Čičmany. Za odbočkou vás čaká priamočiara cesta hore - pred vami sa bude týčiť vrch Strážov. Okrem pekného výhľadu sa ale pripravte aj na náročný sklon 8 - 10%. Potom nasleduje miernejší úsek a pozvoľné stúpanie na úrovni 3-5% až na najvyšší bod cesty. Toto stúpanie nie je celkovo náročné priemerným sklonom. Pokiaľ by ste ho však išli v skupine, veľmi dlho je hákové, neskôr sa z neho trošku vytráca rovnomernosť.

Čo sa týka povrchu cesty, nedávno (august 2021) prešli najhoršie úseky rekonštrukciou. Či už smerom hore, ale aj smerom nadol, vás tu teda čaká len hladký asfalt. To je výborné, donedávna bola cesta v dosť rozbitom stave. Pokiaľ budete pokračovať zjazdom smerom na Čičmany, odporúčam sa zastaviť práve v menovanej obci a pozrieť tradičnú miestnu architektúru s tým, že v danej obci je možné sa na viacerých miestach občerstviť. Pokiaľ si to namierite na Valaskú Belú, tesne na križovatke pred ňou, v časti Klin, sa nachádza motorest, kde je tiež možné sa občerstviť. Pokiaľ sa budete vracať späť do Košece, v esíčku v obci Košecké Podhradie je krčma s veľmi vhodným názvom “Reset”. Tá je tiež aktuálne zrekonštrukovaná a má príjemné sedenie na terase, takže tiež odporúčam sa v nej zastaviť. Strážovské vrchy disponujú veľkým množstvom kombinácií rôznych kopcov s nízkym tranzitom, preto milovníci kopcov si tu určite prídu na svoje.

Autor: Richard Uhrina

Strava segment: https://www.strava.com/segments/25636272

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.