Malachov

Stúpanie nad obcou Malachov sa nachádza v Kremnických vrchoch, v bezprostrednej blízkosti Banskej Bystrice.

vzdialenosť (km)prevýšenie (m)priemerné stúpanie (%)prevažujúci sklonvýška (m.n.m.)indexkategória
5,72203,9%4% - 784m59621,913
5% - 772m
3% - 705m
2% - 560m
6% - 474m

Nad obec Malachov, ležiacu v malebnej Malachovskej doline, sa viete dostať z dvoch strán. Obe trasy sľubujú stovky nastúpaných metrov v príjemnom prostredí historickej baníckej dediny, takže milovníci cyklokopcov by ich určite mali zaradiť do svojho repertoára. Tento príspevok je venovaný stúpaniu z hlavnej prístupovej cesty do dediny, v smere z Poľnej ulice v banskobystrickej mestskej časti Radvaň.

Keď odbočíte z hlavnej cesty na obec Malachov, pozvoľna začnete stúpať ulicou zastavanou rodinnými domami. Mierne stúpanie po chvíli naruší približne tristometrový úsek s horšou kvalitou asfaltu a väčším sklonom terénu, hneď po jeho prekonaní však vojdete do samotnej obce. Sklon kopca sa zmierni a udržuje si príjemnú hodnotu. Približne v polovici dediny fanúšikov jarných klasík poteší stometrový úsek mačacích hláv, tzv. „pavé“ 🙂

V ďalšej časti sa sklon stúpania mierne dvíha, a to až po otočku autobusu takmer na konci zástavby rodinných domov. Tam pokračujete ďalej, okolo poľnohospodárskeho družstva, stále hore. Na najbližšej križovatke odbočíte prudko doľava, na krátkom zvažujúcom sa úseku preletíte okolo rozostavaného hotela a v samom závere vás čaká najkrajšia časť stúpania. Cesta sa kľukatí cez lúky nad Malachovom a plynule prechádza do lesa. Ponúka výhľady na obec učupenú v doline a pohoria obklopujúce Banskú Bystricu. Práve v spomínanom lese sa nachádza najvyšší bod stúpania. Výhoda je, že sa nemusíte vracať tou istou cestou, ale môžete pokračovať ďalej. Krátkym zjazdom sa dostanete na križovatku, kde v prípade odbočenia doprava si môžete naložiť ešte ďalšie, tentoraz výrazne náročnejšie výškové metre v smere na Horné Pršany. Alebo si to nasmerujete doľava a vychutnáte si dlhý, svižný zjazd cez Pršiansku terasu späť do Banskej Bystrice. Tento okruh sa dá absolvovať aj v opačnom smere – zo Sládkovičovej ulice s koncom v Malachove.

Nástupný a koncový bod opisovaného okruhu ležia od seba v mestskej časti Radvaň vo vzdialenosti niečo vyše kilometra. Jeho zaradením si viete plánovaný výjazd predĺžiť o pekných viac než 10 kilometrov a tiež ho „skrášliť“ nazbieranými výškovými metrami. Pritom sa celý čas nachádzate v bezprostrednej blízkosti veľkého mesta.

Autor: Jakub Bebej

Strava segment: https://www.strava.com/segments/9467117

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.