Cigeľ

Toto stúpanie vedie k lyžiarskemu stredisku nad obcou Cigeľ, v pohorí Vtáčnik. Začína sa v obci Sebedražie, neďaleko Prievidze.

vzdialenosť (km)prevýšenie (m)priemerné stúpanie (%)prevažujúci sklonvýška (m.n.m.)indexkategória
4,62595,6%3% - 868m59430,443
4% - 819m
5% - 562m
9% - 520m
7% - 390m

Obec Cigeľ sa rozprestiera pár kilometrov od Prievidze, na západnom úbočí pohoria Vtáčnik. Stúpanie do Cigľa vedie otvorenou krajinou, takže ponúka pekný výhľad na masív Vtáčnika a okolie. Nad obcou Cigeľ sa vo výške 600 m.n.m. nachádza lyžiarsky vlek, ktorý je cieľom nášho stúpania. Dĺžka stúpania je niečo cez päť kilometrov a nastúpame si pri tom približne 260 metrov. Takmer celú trasu máme pod kolesami dobrý asfalt, posledný kilometer sa ale jeho kvalita dosť zhorší.

Pekný výšľap na nedeľné popoludnie. Aj tak by sa dalo charakterizovať stúpanie do Cigľa, ktoré začneme tesne pred susednou obcou Sebedražie. Cesta sa dvíha len mierne, pokračujeme cez celú obec po dobrom asfalte, držíme sa hlavnej cesty a smerových tabúľ. Až keď minieme miestny hostinec, cesta sa prvýkrát prudšie zdvihne. To sme už na konci Sebedražia, prejdeme cez železničné priecestie a pokračujeme miernym stúpaním do Cigľa. Tu sa už môžeme kochať majestátnymi kopcami Vtáčnika a je dobre vidieť aj zelený pás lyžiarskeho vleku, nášho cieľa. Kúsok od začiatku Cigľa sa už cesta definitívne "zlomí" a postupne pribúdajú percentá sklonu. Pri hasičskej zbrojnici a vedľajšom obecnom úrade je to už výživné stúpanie, na križovatke pred úradom pokračujeme rovno, sledujeme smerové tabule k vleku. Je tu pár odbočiek, ale my ťaháme samozrejme rovno, do toho najväčšieho stúpania. V tejto fáze už každý zub navyše na kazete príde vhod.

Serpentínka jedna, ale pekná.

Za vrcholom tohto stúpania cesta pokračuje rovno, ale my odbáčame doprava, podľa smerovej tabuľky, takže žiadny vrchol stúpania to pre nás vlastne nie je. Cesta sa totiž smelo dvíha ďalej, ale to sme už na horšom podklade. Na najbližšej križovatke odbáčame doľava, hore k vleku. Asfalt je tu už hrboľatý, ale celkom súvislý, no na žiletku to už asi nebude. Možno na širších plášťoch, gravel tu bude ideálny. Máme pred sebou posledných 900 metrov stúpania. Jeho koniec je na parkovisku pod vlekom, tam zabočíme doprava, na príjazdovú komunikáciu k vleku. To sú už posledné metre, v miernom stúpaní. Ocitneme sa v peknej lokalite ciglianskeho vleku, s výhľadom na Maguru a Strážovské vrchy. Je tu aj vodná nádrž pre snehové delá, občas sa tam niekto aj kúpe, tak zakázané to asi nie je. V letnej sezóne tu ale žiadne občerstvenie nečakajte.

Myšlienka na záver: naozaj ešte nikoho v Cigli nenapadlo sprevádzkovať v tomto areáli aj malý bikepark? Miestne podmienky, dve Tatrapomy a dobrý prístup sa k tomu priam ponúkajú...

Autor: Luboš Plachý

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.