Ako si vybrať prilbu

Cyklistické prilby majú za sebou fascinujúci vývoj. Cyklisti ich spočiatku odmietali nosiť, aj napriek veľkému riziku zranenia hlavy. Prvé prilby boli ťažké a nepohodlné. Ak ich výrobcovia vyrobili z ľahkých kožených pásov, zlyhávali zase v schopnosti ochrániť jazdca pri páde. V 70. rokoch minulého storočia sa to s nástupom vyspelejších technológií začalo meniť. Prilby sa stávali čoraz bezpečnejšími, komfortnejšími i krajšími. Tento trend pokračoval celé desaťročia, až prilby dospeli do dnešného štádia... stali sa neodmysliteľnou súčasťou základnej cyklistickej výbavy a imidžu.

Ako si však vybrať z množstva modelov tú správnu prilbu? Každý cyklista má predsa iné očakávania a potreby. K tomu si treba zodpovedať niekoľko základných otázok. Tou prvou je kde v nej budete jazdiť. Ak jazdíte len na ceste, máte to hneď o niečo ľahšie. Zo širokej ponuky si môžete škrtnúť desiatky modelov MTB či mestských prílb. No aj tak vám zostane ešte veľa možností, ktoré sa z pohľadu ceny pohybujú od 30 do 300€. Čo s tým? Ak nechcete zbytočne platiť za prilbu, ktorú nepotrebujete, treba mať jasnú predstavu čo od nej očakávate. A to najmä z pohľadu bezpečnosti, hmotnosti, komfortu, vetrania aerodynamiky.

Tento článok vám pomôže porozumieť v čom sa cyklistické prilby odlišujú, a teda aj zistiť, ktorá je pre vás ideálna. Aby sme si to uľahčili, prilby sme rozdelili do troch hlavných cenových pásiem a porovnali čo presne ponúkajú...

Základné prilby

Najlacnejšie modely nevynikajú designom, ľahkosťou ani vetraním. No splnia to najdôležitejšie – ochránia vašu hlavu 😉

Základné prilby sa pohybujú v cenovom pásme od 20 do 50€. Pri tých celkom najlacnejších modeloch často ešte ani nejde o prilby určené na cestnú cyklistiku, ale skôr o univerzálne prilby. Čo presne ponúkajú? V prvom rade ochranu hlavy a to je podstatné. Ak sa pýtate či sú drahšie prilby bezpečnejšie ako lacnejšie, nie je ľahké na to odpovedať. K dispozícii je množstvo testov s protichodnými výsledkami. Podľa niektorých nie je z pohľadu bezpečnosti žiadny výrazný rozdiel medzi základnými a profi modelmi. Podľa iných ale sú prilby, ktoré vás pri páde lepšie ochránia. Je na vás čomu sa rozhodnete veriť. Záchytným bodom snáď môže byť fakt, že dnes už každá prilba na trhu musí spĺňať rovnaké bezpečnostné normy. Takže keď si vyberiete aj základný model od hociktorého overeného výrobcu, z pohľadu ochrany hlavy by ste sa mali cítiť bezpečne.

Rozdiel medzi základnými a lepšími prilbami pocítite skôr v ostatných parametroch. Lacnejšie prilby sú ťažšie (250-350g), menej komfortné, horšie odvetrané a majú väčší odpor vzduchu. Treba to však brať v kontexte… technológie urobili v uplynulých rokoch taký pokrok, že aj dnešná „základná“ prilba je prakticky lepšia než tie, v ktorých cyklisti víťazili na Tour de France pred dvadsiatimi rokmi. Takže ak s cyklistikou začínate, vôbec sa nebojte kúpy niektorého z týchto modelov. Väčšina z nich je už vyrábaná technológiou in-mold (zalievanie povrchovej škrupiny do vnútornej výplne prilby), takže životnosť bude oveľa vyššia ako pri kedysi najlacnejších, lepených prilbách. Ak na bicykli nepretekáte a nejde vám o každú ušetrenú sekundu, aerodynamiku naozaj nemusíte riešiť. Ak na bicykli nestrávite desiatky hodín mesačne, aj to horšie vetranie sa bude dať vydržať. Hlavné je nájsť taký model, ktorý vám dobre sadne. Niekto má oválnu hlavu, niekto podlhovastú… ak dokážete nájsť prilbu, v ktorej sa budete cítiť príjemne, bez akéhokoľvek omíňania, vyhrali ste. Prilba musí pasovať po obvode, výškovo a ani popruhy by vás nemali tlačiť. Pamätajte na to, že aj to najmenšie nepohodlie sa počas niekoľkohodinovej jazdy výrazne znásobí… Preto je základ navštíviť obchod s dobrým výberom prilieb, ochotným personálom a poctivo skúšať.

Zhrnutie: Ak vám pri jazde na bicykli nejde o každú ušetrenú sekundu, ak v prilbe nestrávite desiatky hodín mesačne a ak vám nejde prioritne o to ako skvele v prilbe vyzeráte, pokojne si vyberte niektorý zo základných modelov. Z pohľadu bezpečnosti splní účel a to je podstatné. Aj v tej najzákladnejšej prilbe môžete bez problémov odjazdiť niekoľko rokov a pokoriť aj tie najväčšie európske kopce. Ak to však s cyklistikou myslíte vážne alebo si chcete urobiť radosť nejakou luxusnejšou vecičkou, čítajte ďalej…

Stredná trieda

Model Savant – klasický príklad súčasnej „strednej“ triedy od amerického výrobcu Giro

Ak pozeráte prilby, pri ktorých na cenovkách svietia sumy od 60€ do 140€, ide o tzv. strednú triedu. Výrobcovia vyžívajú pri týchto modeloch vyspelejšie technológie, čo logicky zvyšuje ich cenu. Ako cyklista to pocítite predovšetkým v nižšej hmotnosti, tieto modely zvyčajne vážia od 200 do 250g. V horúcich letných mesiacoch určite oceníte efektívnejšie vetranie, vďaka väčšiemu počtu otvorov v prilbe. Lepšia aerodynamika môže byť pre bežného hobíka už o niečo ťažšie kvantifikovateľná. Zato rozdiely v dizajne si všimne na prvý pohľad snáď každý. Áno, tieto prilby sa už viac podobajú na tie, čo nosia profíci v telke 😛 Váš komfort zase zvýšia pokročilé systémy upínania i nastavovania prilby. A vďaka ergonomickejším tvarom by tieto prilby mali sedieť na hlave lepšie ako základné modely. Ale platí tu to isté, čo zaznelo v odseku vyššie. Prilba sa vám bude príjemne nosiť len vtedy, ak si nájdete takú, ktorá dobre sadne na vašu hlavu. Čo sa týka bezpečnosti, pri niektorých prilbách v tejto cenovej relácii sa môžete stretnúť s technológiou MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Spočíva v špeciálnej vložke vo vnútri v prilbe, ktorá v prípade pádu zmierňuje rotačnú silu nárazu a tým znižuje riziko poranenia mozgu. Mnohí výrobcovia túto technológiu aplikujú aj za cenu mierneho zvýšenia hmotnosti prilby. Bezpečnosť nadovšetko.

Zhrnutie: Ak sa bicykel stal vašou vášňou a chcete sa posunúť na vyššiu úroveň, určite sa oplatí zainvestovať zopár desiatok eur navyše do kvalitnejšej prilby. Pri modeloch zo strednej triedy oceníte o niečo vyšší komfort, nižšiu váhu, lepšie vetranie i aerodynamiku. Niektoré majú dodatočné bezpečnostné prvky (MIPS). A samozrejme tieto prilby oproti základným oveľa lepšie vyzerajú.

TOP level

Ak chcete ľahkú, pohodlnú a vzdušnú prilbu, Giro Aeon patrí k tomu najlepšiemu, čo môžete dnes na trhu nájsť

Prilby s cenou nad 150€ sa už dajú zaradiť medzi prémiové modely. Ide v podstate o to najlepšie, čo inžinieri dokázali doteraz vymyslieť 🙂 Keďže nie je celkom reálne zlepšovať všetky parametre súčasne, v tejto oblasti prichádza na rad špecializácia. Mali by ste sa rozhodnúť či vám prioritne záleží na nízkej váhe a vzdušnosti prilby alebo na aerodynamike. Ak často jazdíte v horúčavách a kopcoch, pravdepodobne budete hľadať čo najľahšiu prilbu s efektívnym vetraním. V tejto cenovej relácii prilby už zvyčajne vážia menej ako 200g a vetranie je dôsledne prepracované. Počas jazdy cítite ako studený vzduch spredu vniká do prilby, ochladzuje hlavu a zohriaty vychádza zozadu von. Ak je však vaším cieľom rýchlosť, treba sa poobzerať po aero prilbách. Sú síce podstatne ťažšie (250-300g) a neposkytujú také komfortné vetranie ako vyššie spomínané klasické modely, no majú výrazne menší odpor vzduchu. Menej otvorov na prilbe a jednoliaty, aerodynamický tvar vám dokáže ušetriť podľa testov 5-8W výkonu. Pre bežného hobíka sa to nemusí zdať veľa. Ale tí, ktorí pravidelne pretekajú na hranici svojich možností vedia, že práve toto sú tie „marginal gains“, ktoré ich dokážu posunúť vpred.

Zhrnutie: Prémiové modely prilieb majú bezkonkurenčne najlepšie vlastnosti. Často sú však špecializované, takže sa musíte rozhodnúť či oceníte skôr ľahkú a vzdušnú prilbu alebo aero prilbu, ktorá vyniká nízkym odporom vzduchu. Technologický vývoj však stále napreduje a dnes sa na trhu výrazne etabluje segment tzv. semi-aero prilieb. Tie sa snažia ponúknuť cyklistom práve výhodný kompromis ľahkosti a rýchlosti.

Užite si prilbu

Švédska firma POC urobila v ostatných rokoch na trhu revolúciu. Jej prilby sú jedinečné nielen designom, ale aj veľmi nízkou váhou.

Verím, že tento článok vám pomohol zorientovať sa vo svete cyklistických prílb. Pri výbere sa všetko odvíja od vašich konkrétnych potrieb. Základnou prioritou by mala byť kvalitná ochrana pri páde. Komfort si musíte ustrážiť sami, poctivým skúšaním a výberom takého modelu, ktorý vám perfektne sadne. A do tretice si treba stanoviť priority v ostatných parametroch… ako veľmi vám záleží na nízkej váhe, dobrom vetraní a aerodynamike. A samozrejme aj na dizajne. Prilba sa stane na niekoľko rokov súčasťou vášho cyklistického imidžu. Tak prečo si nevybrať takú, ktorú budete nosiť s radosťou 😉

 

Tento článok vznikol vďaka spolupráci s cyklistickým obchodom Športservis.