Passo Gavia

Passo Gavia sa nachádza v talianskych Alpách, stúpanie zo severnej strany sa začína v Bormiu. Je to 10. najvyššie položená cesta v Alpách.

vzdialenosť (km)prevýšenie (m)priemerné stúpanie (%)prevažujúci sklonvýška (m.n.m.)indexkategória
24,514045,74% - 1 905m 2621132,63HC
2% - 1 877m
3% - 1 644m
1% - 1 619m
5% - 1 576m
6% - 1 575m

Tip na toto stúpanie spolu s fotkami poslal Igor Stetulič:

"Začiatok stúpania je v Bormiu, v nadmorskej výške okolo 1 200 m.n.m. Vrchol sa nachádza v nadmorskej výške 2 621 m.n.m., po 25 kilometroch cesty. Počas stúpania prejdete cez dedinky St. Antonio a Santa Caterinu. V centre St. Antonia si treba dať pozor na dlažbu, najmä za mokra je dosť šmykľavá. V Santa Caterine, sa dá zase ľahko zle odbočiť, pretože turistická trasa pre peších na Gaviu vedie iným smerom ako cesta. Čiže bajkeri pokračujú okolo lanovky, popod tunel a stále rovno, až na koniec dediny. Tam už uvidíte prvú pravotočivú serpentínu, ktorá začne nekompromisné stúpanie. Je to vo výške približne 1 700 m.n.m. Odtiaľto vás čaká 13 kilometrové stúpanie s priemerným prevýšením 7%.

gavia

Stúpanie na Gaviu je zaujímavé častými zmenami sklonu. Priemer celého kopca je cez 5,5%, ale mnohé jeho úseky pripomínajú rovinu alebo dokonca mierne klesanie. Tušíte, že tuná čosi nie je v poriadku a vaše domnienky sa neskôr aj naplnia. V strednej časti kopca vás čakajú 12-14% úseky. Keď necháte za sebou les, ukážu sa vám krásne výhľady na protiľahlé kopce a strmé doliny. Stúpanie stále pokračuje najmä jemnejšími časťami, ale tie sa pravidelne striedajú s prudkými.

Odporúčam pozorne sledovať zostávajúcu vzdialenosť na vrchol. Stúpanie na Gaviu je zradné v tom, že keď už si budete myslieť, že ste blízko cieľa, opäť so objaví ďalšia zákruta, ktorú ste nevideli pre skalný masív. Keď vám už neostáva veľa síl a nepoznáte to tu, je to najmä otázka psychiky. Ale keď už uvidíte po ľavej strane krásne jazero s pamätníkom k 2. svetovej vojne, zostáva vám na vrchol posledný kilometer. A ten si môžete vychutnať, vôbec nie je strmý. Hore sa dá občerstviť a odfotiť pri tabuliach s označením vrchola.

02 IMG_1681

03 IMG_1680

Zhora máte dve možnosti. Buď sa vrátite späť do Bormia alebo pokračujete ďalej do Ponte di Legno. Dá sa tadeto urobiť cca 100 kilometrový okruh, cez Mortirolo späť do Bormia. Takto si dáte dva skutočne legendárne vrcholy, ale odporúča sa to len veľmi, ale veľmi dobre trénovaným jedincom. Lepší je v tomto prípade ale opačný smer z Bormia na juh, kde klesáte až pod Mortirolo a to zdoláte ako prvé. Ako som spomínal, je to veľmi náročná trasa, treba si vziať dostatok vody a sacharidov. No a ako býva na takýchto veľhorách typické, zvykne tu fúkať a ochladiť sa."

Strava segment: https://www.strava.com/segments/4198001

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.