Králiky

Lyžiarske stredisko Králiky sa nachádza v Kremnických vrchoch, neďaleko Banskej Bystrice.

vzdialenosť (km)prevýšenie (m)priemerné stúpanie (%)prevažujúci sklonvýška (m.n.m.)indexkategória
3,12989,6%9% - 430m 89350,971
11% - 376m
10% - 359m
8% - 344m
6% - 259m
12% - 252m

Tí, ktorí stúpanie na Králiky poznajú, mi isto dajú za pravdu, že sa jedná o jeden z najkrajších kopcov, ktoré je možné na cestnom bicykli absolvovať. Nielen kvôli krásnemu okoliu a mnohým možnostiam na občerstvenie, ale aj kvôli výzve, ktorú ponúka záverečná časť stúpania. Prístup k tomuto kopcu vedie z Banskej Bystrice, konkrétne z mestskej časti Podlavice. Po vynovenom hladučkom asfaltovom povrchu sa vyberiete smerom do obce Tajov. Cesta začína hneď za sídliskom pozvoľne stúpať (treba sa psychicky pripraviť, že bude už len horšie). Na rázcestí ignorujeme pravotočivú odbočku do Riečky a pokračujeme rovno. Po chvíli prídete do rodiska dvoch významných Slovákov - Jozefa Murgaša (jeho rodný dom je dokonca možné navštíviť) a Jozefa Gregora Tajovského. Uprostred obce zídete z hlavnej cesty odbočkou doľava a po chvíli miznú posledné domy. Mierne stúpanie pokračuje aj naďalej, a to až po odpočívadlo pri náučnom chodníku Králická tiesňava. Tu "oficiálne" začína stúpanie na Králiky, teda pravá cyklistická Golgota. Presvedčíte sa o tom hneď v prvej obrovskej, pravotočivej serpentíne.

Pravotočivá serpentína vás privedie k tabuli označujúcej vstup do obce Králiky. Veľavravná je aj dopravná značka pneumatiky s nasadenou snehovou reťazou. Celou obcou budete stúpať veľmi prudkým stúpaním, ktoré vám neponúkne ani malú chvíľu na vydýchnutie. Náročnosť je však kompenzovaná krásnym prostredím. Kľukatiacu cestu obklopujú z oboch strán pekné rodinné domy a miestami máte pocit, akoby ste sa nachádzali v nejakej alpskej dedinke. Intenzívny sklon sa zmierňuje až za dedinou, kde sa pre zmenu otvoria krásne výhľady na masív Krížnej či sídlisko Podlavice učupené v doline. Až na tomto mieste si uvedomíte, aké prevýšenie ste za relatívne krátky čas prekonali. V prípade potreby máte v obci Králiky i v penzióne nad obcou viacero možností občerstvenia. Najväčšia výzva však na vás čaká až v samom závere, keď za penziónom odbočíte doprava, smerom k lyžiarskemu stredisku. V krátkom slede za sebou nasledujú dve krátke, ale veľmi prudké úseky. Tu určite využijete aj vaše najľahšie prevody a aj tie sa budú máliť 🙂 Cesta vás privedie až na parkovisko pod zjazdovkou, kde sa pre mnohých kopec končí. Pravdou ale je, že odtiaľto môžete ešte prejsť krížom cez parkovisko na úzku cestičku, ktorá pokračuje ďalej, až do chatovej oblasti. Tu na vás čaká posledný, niekoľkostometrový úsek naprieč zjazdovkou. Ten z vás vyžmýka aj posledné zvyšky síl. Avšak hormón šťastia vyplavený po prekonaní posledného výškového metra dá na všetko okamžite zabudnúť.

Autor: Jakub Bebej

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Strava segment: https://www.strava.com/segments/17956221

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.