Ako sa zlepšiť? Túto otázku som si položil krátko po tom, čo som vyšlapal na kopec za domom za 28 minút. Oproti maximu z minulého mesiaca som sa zlepšil o 15 sekúnd! Keď som sa dostal z infarktového stavu po tej námahe, v mysli mi skrsla tá otázka: "Môžem sa zlepšiť ešte viac?" Predstava skresania času o ďalších 15 sekúnd mi pripadala šialená. To by mi už fakt išlo o zdravie...

Zhruba vtedy niekedy som prepadol túžbe zlepšovať sa. Byť zdravší, mať lepšiu kondíciu. Zvládnuť čoraz dlhšie trasy a väčšie kopce. Ten pocit z posúvania vlastných hraníc bol príjemný a motivujúci. Podobne ako väčšina začiatočníkov, aj ja som sa pustil bezhlavo do naháňania kilometrov. V štýle čím viac a rýchlejšie, tým lepšie. 

 

board-953161_1280

  

Takýto prístup funguje rok, maximálne dva. Podľa toho z akej slabej kondície začínate. O nejaký čas zistíte, že medzi vašim nasadením a zlepšovaním sa nie je priama úmera. Preto začnete hľadať informácie čo s tým. Otvoríte dvere do sveta tréningov, intervalov, zásad zdravého stravovania, tepových frekvencií, wattov a techník jazdy. Internet vám ponúkne na výber desiatky špecializovaných kníh, tisíce odborných článkov, kontakty na kondičných trénerov a výživových poradcov. Existuje nespočetne veľa odporúčaní a tipov ako sa zlepšiť, čo robiť inak. Pravdou je, že tieto rady neplatia univerzálne a každý z nás si musí nájsť to, čo preňho funguje. Každý organizmus je jedinečný. Na týchto stránkach sa pokúsim dať dokopy sadu tých základných faktov a odporúčaní, ktoré by aspoň vo všeobecnej rovine mali platiť vždy. Sú to hlavné princípy fungovania ľudského tela a vplyvu tréningu. Ak človek pochopí tieto základné vzťahy a väzby, oveľa ľahšie sa mu bude orientovať v neustále nových trendoch tréningu či výživy.

 

cyklo-trening-01

 

Cyklistika je totiž vo svojej podstate veľmi jednoduchá. Je to fyzika a biológia v praxi - ide len o to ako sa vďaka energii vytvorenej vaším telom vysporiadate s odporom gravitácie, vzduchu a cesty. Keď si človek uvedomí jednotlivé premenné, keď pochopí ako telo využíva energiu a ako sa organizmus prispôsobuje záťaži, potom môže oveľa efektívnejšie zlepšovať svoje schopnosti na bicykli.

 

fitness-713658_960_720

  

V tejto oblasti existuje množstvo špecializovanej literatúry. Z vlastnej skúsenosti odporúčam napr. knihy Joe Friel - Tréninková bible pro cyklisty či Roy Benson a Declan Connolly -  Trénink podle srdeční frekvence. Aby ste ale dokázali tieto a ďalšie rady správne využiť, je potrebné pochopiť základ. A v tejto oblasti najviac oceňujem sériu článkov, ktoré publikoval na svojej stránke český športový lekár MUDr. Ondřej Vojtěchovský. Často komplikované fakty a vzťahy dokázal podať jednoducho a zaujímavo, takže ich pri troche snahy a času pochopí každý cyklista. Ak začínate s tréningami, je podľa mňa viac než vhodné nájsť si čas na jeho texty. Prajem príjemné čítanie...

 

P.S. Aktuálne mám na tom kopci za domom čas rovných 20 minút, takže systematický tréning a životospráva naozaj fungujú 😉

P.S.S. Keď už vieš ako pracuje ľudské telo a ako naň vplýva fyzická záťaž, na tejto stránke nájdeš príklady tréningov a ďalšie tipy, ktoré zlepšia tvoju jazdu a výdrž v kopcoch.  

 

 

Diskusia: