Cez Liptov a Oravu

Prevýšenie: 2 400m

Kopce: Huty - Ťatliakova chata - Brestová

Trasa: Ružomberok - Zuberec - Oravský Podzámok - Dolný Kubín - Ružomberok

Tip na takúto parádnu trasu a aj so zaujímavými vychytávkami nám poslal Richard Uhrina, nechajte sa inšpirovať:

"Nástup na trasu je možný praktický kdekoľvek, ja ale odporúčam Ružomberok alebo jeho blízke okolie. V mojom prípade som začal z Likavky. Vyberieme sa smerom na Ružomberok a ešte pred mostom odbáčame doľava na cestu, ktorá vedie do Liskovej a Liptovskej Teplej. Je to aj značená cyklotrasa. Tranzit tu nie je tak vysoký pričom je možné sa kochať okolitou prírodou a v prípade dobrej viditeľnosti je aj krásny výhľad na Tatry a ich dominantu - Kriváň.

Po prvých rovinatých kilometroch, keď sa postupne dostaneme k obci Potok, nás čaká prvé krátke stúpanie do pravotočivej zákruty, kde sa nám naskytne veľmi pekný výhľad. Po 22 kilometroch nás čaká prvá vrchárska výzva dňa – horský prechod Huty (známe aj pod názvom Savoš). Začíname zanedbateľným stúpaním od Liptovskej Sielnice, ale tá pravá výzva príde tesne za konečnou tabuľou obce Liptovské Matiašovce. Cesta sa za ľavotočivou zárkutou prudko zdvihne, pričom sklon bežne dosahuje na úvodné kilometre cca. 9-10%. Po čase ale stúpanie trošku poľaví až do roviny, no vždy keď sa cesta zdvihne, je nutné sa poriadne zahryznúť do pedálov. Pre zaujímavosť, na tomto stúpaní sa konajú aj preteky automobilov do vrchu. Takže ak budete niekedy mať čas a chuť, zjazd po tejto strane je skutočne krásny, rýchly a veľmi hravý.

My však pokračujeme na opačnú stranu. Po krátkom zjazde prichádzame do malebnej dediny Zuberec. Kto chce menej náročný variant tejto trasy, pokračuje po hlavnej ceste. Ja ale odporúčam pri kostole odbočiť doprava, smerom na lyžiarske stredisko a pridať tak bonus v podobe náročného stúpania na bývalú Ťatliakovu chatu. Spočiatku obcou a neskôr pekným lesným prostredím stúpame len s miernym sklonom.

No po príchode k lyžiarskemu stredisku sa profil zdvihne a záver je skutočne najnáročnejší, kde na pár km sklon nepopustí pod 10%. Okolo vás však bude kvantum zvedavých turistov, ktorí vás svojim pohľadom určite vybičujú k výbornému výkonu. Samozrejme, čím budete vyššie, tým sa nám naskytnú krajšie výhľady na Západné Tatry, čo je pastva pre oči a aspoň na chvíľu zabudnete na to, s akým náročným profilom bojujete. Po príjazde ku chate je možné sa ísť pozrieť aj k jazeru, prípadne si dať nejaké orosené. Odporúčam po zjazde na prvej križovatke odbočiť doprava ku chate Zverovka, kde je studnička a môžete tak doplniť zásoby vody na zvyšnú časť trasy.

V Zuberci sa napojíme na pôvodnú trasu a pokračujeme až do obce Podbieľ, kde sa pripájame na hlavú cestu. Odbočíme vľavo. Tu už nie je veľmi kde blúdiť, jedine je potrebné, aby sme nevybehli na rýchlostnú cestu. Kto má chuť, môžete sa zastaviť v Oravskom Podzámku a pokochať sa miestnou dominantou Oravského hradu.

Pokračujeme ďalej do cez Dolný Kubín až na Vyšný Kubín, kde nás čaká posledná vrchárska výzva, ale to už je len taký brdok oproti predchádzajúcim dvom kopcom. Vyšplháme posledných 200 výškových metrov na prechod Brestová a odtiaľto nás už len čaká príjemný zjazd až do Likavky. Kto máte chuť, môžete sa staviť ešte cestou v obci Valašská Dubová, kde chytili v roku 1713 Juraja Jánošíka, konkrétne to bolo pri Jánošíkovej krčme. Takže ak sa chcete ešte na záver úspešného pojazdu občerstviť, tak niet lepšieho miesta. Odtiaľto do Likavky je to už len kúsok a navyše všetko dole kopcom."

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Diskusia:

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.